Hyvä työeläkevakuuttaja tuntee perheyrityksen tarpeet

case-ekberg

Hyvä vakuutusyhtiö on kuin mentori, joka vapauttaa meille aikaa liiketoiminnan kehittämiseen, sanoo kahvila- ja leipomotoimintaan erikoistuneen Ekbergin toimitusjohtaja Maj-Len Ekberg.

Arvostettu perheyritys Ekberg on aloittanut yhteistyön Eteran kanssa. Valintaan vaikutti erityisesti Eteran asiakaslähtöisyys ja ratkaisukeskeinen tapa toimia.

”Hyvä vakuutusyhtiö auttaa pitämään työeläkeasiat ajan tasalla”, sanoo kahvila- ja leipomotoimintaan erikoistuneen Ekbergin toimitusjohtaja Maj-Len Ekberg.

Yhdessä aviomiehensä Otto Ekbergin kanssa hän edustaa perheyrityksen neljättä sukupolvea. Heidän lapsensa Mark ja Nina ovat myös aktiivisesti mukana yrityksessä. Ajatus vakuutusyhtiöiden kilpailuttamisesta oli tyttären, joka vastaa henkilöstöasioista.

Palkkailmoitustekniikka paranee

Ekbergin mielestä työeläkevakuuttajan pitää tuntea asiakkaidensa toimialaa. Se auttaa ratkaisujen löytämisessä ja yhteistyön proaktiivisuudessa.

”Jo ensimmäisestä tapaamisesta lähtien Eteran asiantuntijat osoittivat, että he olivat perehtyneet toimialaamme, osasivat kartoittaa tarpeemme ja tarjosivat konkreettisia ratkaisuja siihen, miten meidän kannattaisi kehittää toimintaamme”, Maj-Len Ekberg kertoo.

Hyvänä esimerkkinä on uusi palkkailmoitustekniikka. Palkkailmoitukset tehdään reaaliajassa eikä kerran vuodessa. Se soveltuu hyvin kahvilatoimintaan, jossa työntekijöiden määrä vaihtelee jonkin verran vuoden mittaan ja sesongista riippuen.

Konkreettisia ratkaisuja työhyvinvointiin

Ekberg arvostaa Eteran proaktiivista tapaa toimia. Hänen mielestään työeläkeyhtiön pitää olla asiakasyrityksen tukena henkilöstön hyvinvoinnin kehittämisessä.

”Yrityksessämme on käytössä viisi eri työsopimusta. Näin monen eri ammattiryhmän työhyvinvointi- ja koulutuskysymyksissä ammattilaisen neuvot ovat todella tarpeen”, Ekberg sanoo.

Eteran aloitteesta Ekbergillä on käynnistetty henkilöstökysely, jolla kartoitetaan työntekijöiden näkemyksiä tehtävästään ja asemastaan työpaikalla sekä esimiesten ja alaisten välisestä vuorovaikutuksesta.

”Työhyvinvointitoimia voidaan kyselyn ansiosta kohdentaa tehokkaammin koko työyhteisön parhaaksi”, Ekberg sanoo.

Sata vuotta Bulevardilla

Ketjuuntumisen ja tehostamisen aikakaudella Ekbergin kahvila ja leipomo erottuvat kilpailijoistaan toimintakonseptillaan. Mitään toimintoja ei ole ulkoistettu, vaan kaikki tehdään alusta loppuun itse yhtiön omissa toimitiloissa Helsingin Bulevardi 9:ssä.

Ekberg aloitti leipomotoiminnan jo 1850-luvulla ja on nyt todellinen helsinkiläinen instituutio. Yhtiön kahvila ja leipomo ovat sijainneet viimeiset 100 vuotta Bulevardilla. Kahvila siirtyi kakkoskerroksesta katutasolle vuonna 1932.

”Pihan puolen leipomossa leivotaan aamuvarhaisella leipomo- ja konditoriatuotteet. Kotimaisista raaka-aineista valmistetuista uunituoreista leivistä ja pikkuleivistä saavat nauttia sekä kahvilan että leipämyymälän asiakkaat”, Ekberg kertoo.

”Näitä emme vaihda”

Perinteikäs kahvila on säilyttänyt asemansa yhtenä Helsingin kahvilakulttuurin ykköspaikoista. Menestys edellyttää, että tuotevalikoimaa kehitetään jatkuvasti mutta hienoviritteisesti. Ekberg on hiljattain laajentanut toimintaa myös pito- ja juhlapalveluun.

Seuraava sukupolvi on innoissaan yrityksen jatkamisesta ja kehittämisestä.

”Se on aivan luonnollista, ja näin pitää ollakin”, Maj-Len Ekberg toteaa. ”Mutta kolmeen asiaan ei seuraava sukupolvikaan saa koskea: napoleonleivos, samppanjakorkki ja ruisleipä pysyvät ennallaan.”

Teksti: Olli Manninen
Kuva: Vesa Tyni